יישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית – כיצד עושים זאת נכון?

ההתחדשות העירונית הפכה לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים בתחום הנדל”ן בישראל. פרויקטים של התחדשות עירונית מאופיינים ביחסים ארוכי טווח וריבוי צדדים מעורבים: בעלי הדירות/ נציגויות, היזמים/ קבלנים, מוסדות פיננסיים, המדינה ועוד. סכסוכים ואי הסכמות בפרויקטים של התחדשות עירונית הם עניין שכיח, מהווים מכשול בקידום הפרויקט וגורמים לנזקים כספיים ואחרים לכל הצדדים.

כיצד מיישבים סכסוכים בהתחדשות עירונית

אין ספק שהדרך הטובה ביותר לנהל את המחלוקת היא במשא ומתן וחתירה לתוצאה מוסכמת על הצדדים. אך לא תמיד הצדדים מצליחים להגיע להסכמה.

בלית ברירה, עלולים הצדדים להיגרר לבית המשפט. ניהול סכסוכים של התחדשות עירונית בבית משפט משמעו הליך ממושך ולעיתים גם עיכוב ועצירת הפרויקט ועלויות גבוהות לכולם. בתחום ההתחדשות העירונית נדרשת מומחיות מיוחדת, אך לא תמיד מי שעתיד להכריע בסכסוך (בית המשפט) אכן בקיא ברזי ההתחדשות העירונית. ובנוסף, הדיון מתקיים בדלתיים פתוחות כך שהסכסוך הוא פומבי תוך פגיעה במוניטין.

הפתרון הוא קיום הליכי גישור או בוררות. מדובר בהליכים קצרים בהרבה, בעלויות נמוכות, תוך אפשרות לבחור מגשר או בורר מומחה בתחום ההתחדשות העירונית.

ההמלצה היא להתחיל בהליך גישור, שבו מתמנה מגשר מומחה בתחום ההתחדשות העירונית, אשר אין לו סמכות להכריע במחלוקת בין הצדדים, אך הוא יכול להציע הצעות יצירתיות אשר מביאות בחשבון את האינטרסים של הצדדים. ברוב המכריע של המקרים, המגשר מצליח להביא את הצדדים לידי הסכמה.

במידה שהצדדים אינם מגיעים להסכמה בהליך הגישור, מומלץ למנות בורר מומחה אשר ידון במחלוקת ויכריע בה במהירות, ביעילות ובמקצועיות, באותם נושאים אשר נותרו שנויים במחלוקת.

בחירה במרכז ליישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית במוסד הישראלי לבוררות עסקית מאפשרת ניהול הליך באופן מקצועי, תוך שימוש בכללי בוררות וכללי אתיקה של המוסד; בדיקות התאמה של הבורר, הקפדה על ניטרליות ומניעת ניגוד עניינים; עלויות נמוכות; הקפדה על לוחות זמנים ואפשרות ערעור על ההליך, לפי בחירת הצדדים.

לקבלת פרטים השאירו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.

מדוע לבחור במוסד הישראלי לבוררות עסקית לניהול יישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית

המוסד הישראלי לבוררות עסקית הוא המוסד הראשון והמוביל בישראל ליישוב סכסוכים, אשר הוקם בשנת 1989 על ידי איגוד לשכות המסחר, אגודה עותמנית ללא כוונת רווח. המוסד מציע לצדדים מנגנונים ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט, ובכלל זה גישור, גישבור ובוררות. ההליכים במוסד מתנהלים באופן מקצועי, מהיר ואיכותי בעלויות שאינן גבוהות.

נבחרת הבוררים כוללת את מרבית שופטי בית המשפט העליון בדימוס, שופטי מחוזי ושלום, עורכי הדין המובילים בתחום ההתחדשות העירונית, מהנדסים, אדריכלים, שמאים ועוד.

בעשרות שנות קיומו של המוסד לבוררות עסקית התנהלו בו אלפי תיקי בוררות. מעולם לא בוטל פסק בוררות של המוסד לבוררות עסקית בבית משפט.

אנו מזמינים אתכם להצטרף לעורכי הדין המובילים בתחום אשר מקפידים לשלב בהסכמי התחדשות עירונית סעיף גישור ו/או בוררות במוסד הישראלי לבוררות עסקית.

נוסח סעיף מומלץ בהתחדשות עירונית

“כל סכסוך בנוגע להסכם זה יידון בגישור ולאחר מכן בבוררות במסגרת המוסד הישראלי לבוררות עסקית, אשר ידון לפי כללי ההתחדשות העירונית”

 

 

השותפים בהקמת המרכז ליישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית במוסד הישראלי לבוררות עסקית:

עו”ד איתמר פנץ, יו”ר משותף | עו”ד ישי איציקוביץ, יו”ר משותף | עו”ד דן הלפרט, יו”ר משותף 

 

לנבחרת המגשרים והבוררים במרכז ליישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית במוסד הישראלי לבוררות עסקית לחצו כאן

 

הפעילות הינה בשיתוף עם מרכז הנדל”ן.